3 Mart 2012 Cumartesi

KERATOKONUS HAKKINDA BİLMEK İSTEDİKLERİNİZ

Sevgili okurlarım,
Bugün sizler için hazırladığım bu yazıda, sizleri keratokonus hakkında bilgilendirmeye ve kafanızdaki soru işaretlerini aydınlatmaya çalışacağım. En etkili biçimde bunu sağlayabilmek için de, bu bilgilendirmeyi  düz yazı yerine soru-cevap formatında yazmayı uygun gördüm. Böylelikle konunun siz değerli okurlarım tarafından daha iyi anlaşılacağına inanıyorum. Çünkü, burada sizinle paylaşacağım sorular, klinikte yıllardır hastalarımızın bizlere yönelttiği soruları da kapsamaktadır.
Buradaki bilgilendirmeye rağmen kafanıza takılan sorularınız olursa, gerek mail adresimden (drkorayg@hotmail.com) gerekse bu yazının altındaki ‘yorum ekle’ bölümünden sorularınızı ve yorumlarınızı tarafıma iletebilirsiniz. 
Herkese keyif dolu ve sağlıklı bir gün diliyorum...



Keratokonus nedir? 
Keratokonus bir kornea hastalığı olduğu için öncelikle korneayı kısaca tarif ederek bu soruyu yanıtlamaya başlayalım.
Kornea göz küremizin en önde bulunan saydam tabakasıdır. Etraftaki cisimleri görmemizde korneanın rolü oldukça önemlidir. Bu nedenle korneamızın sağlıklı bir işlev görebilmesi için, saydam ve düzgün bir şekilde olması gerekmektedir. Dolayısıyla, korneanın gerek saydamlığının bozulması, gerekse yapısında ve şeklinde meydana gelebilecek değişiklikler bizlerin görme düzeyini ve kalitesini bozacaktır.
Keratokonus ise yukarıda önemini vurguladığımız korneanın, öne doğru bombeliğinin artması (sivrileşmesi) ve aynı zamanda incelmesi ile karakterize bir hastalıktır. 
Keratokonus hangi yaşlarda görülür?
Keratokonus genellikle ergenlik dönemi dediğimiz yaşlarda başlar. Ancak hastalarımız doktora başvurmada geç kaldıklarından dolayı daha geç tanı konulmaktadır. Ortalama olarak da en sık 20-40 yaşlarında tanı konulmaktadır.
Keratokonus hastalığının belirtileri nelerdir?
Keratokonus hastalığının en önemli belirtisi düzensiz astigmatizmaya bağlı sürekli değişim gösteren bulanık görmedir. Özellikle ileri evrelerde görme düzeyi ve kalitesi oldukça düşmektedir. Çocukluğundan beri alerjisi olan, bu nedenle sürekli gözünü ovalayan ve bulanık görme şikayeti olan kişilerin acilen bir göz doktoruna gitmesi gereklidir. Göz muayenesini düzenli yaptıran ve gözlük numarası her defasında değişen hastalarda da mutlaka keratokonustan şüphelenilmeli ve ileri tetkikler yapılmalıdır.
Keratokonus ömür boyu sürer mi? İlerleyici bir hastalık mıdır?
Keratokonus ömür boyu süren bir hastalıktır. Keratokonus özellikle bazı durumlarda ve bazı hastalarda ciddi bir ilerleme gösterebilmektedir. Genel bilgimiz ve tecrübemize göre de, bu ilerleme ortalama 30-40 yaşından sonra durmakta ve bazı hastalarda gerileme dahi olabilmektedir.
Keratokonus hastalığının nedenleri nelerdir?
Keratokonus hastalığının nedeni ya da nedenleri günümüzde tam olarak ortaya konabilmiş değildir. Ancak bu zamana kadar yapılmış çalışmalar ve kendi tecrübelerimiz gösteriyor ki, ailesinde daha önceden keratokonus tanısı konmuş olan kişiler en önemli risk grubunu oluşturmaktadır. Öyle ki, bazı bilimsel çalışmalarda korneanın ana yapısını oluşturan kollajenlerde yapısal bozulmayı tetikleyen bazı genlerin varlığı tespit edilmiştir.
Diğer şüpheli bir neden ise özellikle çocukluk döneminde gözün sıkça ovalandığı alerjik göz hastalıklarının varlığıdır. Keratokonus hastalarının büyük bir kısmına bakıldığında, çoğunda alerjik konjonktivit ve gözü ovalama hikayesi mevcuttur. Dolayısıyla gözü ovalama hareketinin bu hastalığın başlamasında tetik rolü yapabileceğini ve / veya hastalığın ilerlemesini arttırabileceğini söylemek mümkündür.
Keratokonus hastalığı ilerleme gösterirse ne olur?
Keratokonus hastalığının ilerlemesi ile hastaların görme düzeyleri ve kalitesi düşmektedir. Kullanılan gözlük ya da  kontak lenslerin numaraları sürekli değişmektedir. Öyle ki, ileri evre keratokonusta, hastalar kontak lens kullanamaz hale gelebilmektedir.
Daha ileri olgularda ise, korneada hidrops adını verdiğimiz bir durum ortaya çıkabilmektedir. Hidrops durumunda kornea bütünlüğü bozulmakta ve korneada ödem ve sonucunda skar dokusu gelişmektedir. Bu durum hastalarda görme düzeyinin daha da bozulmasına yol açmaktadır. Klinik olarak hafif olgularda, doğru tedaviyle düzeltilebilen bu durum, çoğu olguda korneada kalıcı sekel gelişimine sebep olmaktadır. Bu ileri olgularda ise tek tedavi yöntemi skar dokulu korneanın alınarak yerine kadavradan sağlam kornea naklinin yapılmasıdır. 
İleri evre keratokonusta hidrops sonrası korneal skar gelişimi
Keratokonus hastalığının tedavi seçenekleri nelerdir?
Öncelikle hastalarımızda alerji ve gözü ovalama hikayesi mevcut ise, gerekli tıbbi tedaviyi başlıyoruz ve hastalarımızı gözlerini ovalamamaları konusunda uyarıyoruz. Sonra görme düzeylerini ve kalitesini kontrol ediyoruz.
Erken evre keratokonus hastalarında sadece gözlük ya da yumuşak kontak lensler hastalarda yeterli görme düzeyini sağlayabiliyor.
Daha ileri olgularda, gözlük ve yumuşak kontak lensin yetmediği durumlarda ise daha özellikli kontak lensleri (sert gaz geçirgen kontak lensler, yumuşak keratokonus kontak lensleri, hibrid lensler, skleral lensler) hastalarımızda deniyoruz.
Kontak lensleri kullanamayan ve kornea kalınlığı belirli bir düzeyin altına inmemiş hastalarda ise kornea içerisine yerleştirilen halka tedavisi hastalarda görme düzeyini artırabilmektedir.
Bütün bunlara alternatif olarak, son yıllarda göz içine, doğal lensin önüne ya da iris önüne yerleştirilebilen kişiye özel lensler de görme düzeyinin arttırılmasında oldukça başarılı olmaktadır.
Yukarıda bahsedilen tedavi yöntemleri keratokonus hastalarında görme düzeyini arttırmak için tercih edilen tedavi seçenekleridir. Burada unutulmaması gereken bir nokta, keratokonus hastalığının bütün bu tedavi yöntemlerine rağmen ilerleyebileceğinin unutulmamasıdır. 
Keratokonus hastalığının ilerlemesini durdurmak için ne yapılmalıdır?
Öncelikle düzenli takip. Keratokonus hastalarının takipleri son derece düzenli bir şekilde yapılması gerekmektedir. Risk durumlarına göre hastaların takip sıklığını hekimin ayarlaması gerekmektedir.
İlerlemede ikinci önemli nokta, gözü ovalamamaktır. Yapılan çalışmalar göstermektedir ki, gözü ovalamak bu hastalığın ilerlemesine neden olabilmektedir.
Düzenli takip ve gözün ovalanmasının ortadan kaldırılmasına rağmen, keratokonus hastalığında ilerlemesi (kötüleşmesi) devam eden, buna bağlı görme düzeyi sürekli azalan ve kornea kalınlığı da sürekli olarak incelen hastalarda ise korneal çapraz bağlama (Corneal Cross-linking) tedavisi mutlaka yapılmalıdır.  
Korneal çapraz bağlama (cross-linking) tedavisi hakkında kısaca bilgi verir misiniz?
Temel olarak korneal çapraz bağlama tedavisi keratokonusun ilerlemesini durdurmak için yapılan bir tedavi yöntemidir. Bu yöntemde Riboflavin göz damlası ve Ultraviyole - A ışını kullanılmaktadır. Tedavi sonrasında korneadaki kollajen lifleri arasındaki çapraz bağların sayısı artmaktadır. Kısacası, kornea mekanik olarak daha sağlam bir yapıya kavuşmaktadır. Bu şekilde keratokonus hastalığının ilerlemesi durdurulabilmektedir.
Bu tedavi yönteminde akıldan çıkartılmaması gereken 2 nokta bulunmaktadır. Birincisi bu yöntem keratokonus hastalığını tamamen ortadan kaldırmaya yönelik yapılan bir işlem değildir. İkincisi ise bu yöntemin görme düzeyi üzerine direk etkisinin olmamasıdır. İşlem sonrası hastanın yine yukarıda bahsedilen yöntemler ile görme düzeyinin düzeltilmesi gerekmektedir.
Korneal çapraz bağlama (cross-linking) tedavi sonuçları nasıldır?
Yapılan bilimsel çalışmalar ve klinik deneyimimiz göstermektedir ki, korneal çapraz bağlama yöntemi keratokonusun ilerlemesinin durdurulmasında oldukça başarılıdır. Öyle ki, hastaların büyük bir kısmında hastalıkta gerileme dahi tespit edilebilmektedir.  
Korneal çapraz bağlama (cross-linking) ağrılı bir işlem midir?
İşlem öncesi anestetik damla damlatılarak gözünüz hissiz bir hale getirildiğinden, işlemin kendisi ağrılı değildir. Hiçbir aşamada bu anlamda sorun yaşamazsınız.
Bu noktada sizlere işlemin basamaklarını tarif etmek istiyorum. Böylelikle, tedavi sırasında sizi nelerin beklediğini çok daha iyi anlamış olacaksınız.
- İşlem öncesi bir seri damla damlatılarak gözde uyuşma sağlanır.
- İşlemin yapılacağı sedyeye yatırıldıktan sonra tedavi görecek gözünüzün etrafı steril hale getirilmek için düzgünce temizlenir.
- Göz etrafına steril bir örtü serilir. İşlem sırasınca ellerinizi bu sahaya ve örtüye dokundurmamanız gereklidir.
- Korneanın en dış tabakası (epitel) merkezde kaldırılır. Kornea kalınlığı ölçülerek not edilir. Bu tabaka kaldırılmaz ise Riboflavin korneanın iç katlarına geçmez, yeterli etki oluşmaz.
- Kaldırılma işlemi tamamlandıktan sonra 30 dakika boyunca her 2-5 dakikada iki damla % 0.1 Riboflavin solüsyonu damlatılır ve kornea Riboflavin solüsyonu ile doyurulur. Bu sırada gözlerinizi hareket ettirmemeniz damlatılan solüsyonun etkinliği açısından önemlidir.
- 30 dakika sonrasında kornea kalınlığı yeniden kontrol edilir. Eğer kalınlık 400 mikrometre altındaysa, işleme hipotonik Riboflavin solüsyonla devam edilir.
- Kornea kalınlığı 400 mikrometre üzerine çıkarıldıktan sonra, 2. aşamaya, yani ışın tedavisine geçilir.
- Standard protokolde, daha sonra 30 dakika süreyle korneaya UV-A ışın tedavisi uygulanır, bu sırada korneaya her 2-5 dakikada iki damla Riboflavin solüsyonu damlatılmaya devam edilir. Yeni çıkan cihazlarla bu süre 1, 3, 9 dakika olarak da ayarlanabilmektedir.
- Yeniden kornea kalınlığı ölçülüp, göze tedavi amaçlı yumuşak kontak lens takıldıktan sonra işlem sonlandırılır.
- Kornea yüzey tabakası kapanana kadar hasta enfeksiyonlara duyarlı olduğu için antibiyotikli damlalar verilir, göz kapatılmaz.
Korneal çapraz bağlama (cross-linking) tedavisi sonrası nelere dikkat etmeliyiz?
Öncelikle şunu bilmelisiniz ki, işlemin kendisi ne kadar ağrısız olurlu olsun, özellikle işlemin yapıldığı gün gözünüzde farklı derecelerde ağrı, sulanma, kızarıklık, yanma ve batma şikayetleriniz olacaktır. Doktorunuzun önerilerine harfiyen uymanız, size verilen ilaçlarınızı düzenli kullanmanız ve gözünüzü temiz tutmanız başarılı bir sonuç açısından çok önemlidir.
Korneal çapraz bağlama (cross-linking) tedavisi sonrası takipler ne sıklıkla olmalıdır?
Özellikle ilk 3-4 gün son derece önemlidir. Bu süre zarfında her gün ya da gün aşırı kontrole gitmek komplikasyon gelişme riskini azaltmak açısından çok önemlidir. 3 ya da 4 gün sonra, takılan kontak lens çıkartılır ve uygun tedavi ile hastalar 1., 3., 6. ve 12. aylarda kontrole çağırılır.
Korneal çapraz bağlama (cross-linking) tedavisinin sonucu ne zaman görülebilir?
Öncelikle şunu ifade etmem gerekir ki, bu tedavi sonrası özellikle ilk 1 ay içerisinde gözünüzde bulanık görme olabilir. Sonraki dönemde ise bulanık görmeniz giderek azalacaktır. Tam anlamıyla etkinin başlaması için en az 3-6 ay beklemek gerekmektedir.
Korneal çapraz bağlama (cross-linking) tedavisi sonrası kontak lense ne zaman başlanabilir?
Eğer hasta tedavi öncesi kontak lens kullanıyorsa, onu kullanmaya devam edebilir. Ancak yeni bir lens denenecekse, en az 6 ay geçtikten ve korneada stabilizasyon sağlandıktan sonra yeni kontak lens denenmelidir.

26 yorum:

  1. Hocam Öncelikle Bu Konuya yönelik verdiğiniz ilgiye teşekkür ederim.Hastalıkla ilgili genel bilgi ile birlikte bulunduğum durumu değerlendirme adınada yeterince bilgi sahibi oldum.
    *Soruma gelicek olursak ;
    ' Ergen yaşlarda başlayan bu rahatsızlıkda yaş ortalaması 20-40 aralığında görülmekte.Bununla birlikte 20'Li yaşlarda Askeri görevin bulunduğunu,bu rahatsızlığı olan hastaların Askerlik Görevinden Muaf olup olmadığını muaf ise krıterlerini dile getirirseniz sevinirim. ' iLginiz için şimdiden teşekkür ederim...

    YanıtlaSil
  2. Diyebilirim ki butun sitelerde arastirdim keratokonus hastakigini ama en detayli anlatimi sizin blogda buldum. Cok tesekkurler tek kelimeyle blogunuz muhtesem

    YanıtlaSil
  3. Hocam bn lazerle amrliyat oldum. Keratekonisten once ki görmemle şimdi ki gormem çok değişti. Şimdi biraz daha göremiyorum. Acaba gözlüğüm de mı sorun var

    YanıtlaSil
  4. Sizi muayene etmeden, bu veriler ışığında birşey söylemem doğru olmaz. Ancak cross-linking işlemi yapıldıktan sonra ilk 1 ayda görmede bozulma olması genellikle beklenilen bir etki. Daha sonra da 3-6 ay zarfında korneada yapısal bir değişiklik meydana gelmeye başlıyor ve gözlük kullanıyorsanız gözlüğün, lens kullanıyorsanız lensin numaraları değişebiliyor.

    YanıtlaSil
  5. Hocam crosslnking tedavi sonucun açıklama yapmışsınız ya hastalarn büyük kısmın da hastalıkta gerileme dahi tespit edilmektedir diye bilgi vermişsiniz ya yani gerileme derken

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. hocamız gerileme var derken hastalığınızın ilerlemeyi durdurup gerilemeye başladıgını yani gözünüzün iyileştiğini ifade etmiş...

      Sil
  6. Koray bey yaklaşık 3 buçuk sene önce sol gözümden banada cross-linking tedavisi yaptı ve gözüm hem ilerlemeyi durdurdu hemde geriletti durum böyle olunca 1 buçuk yıl öncede sağ gözüme yaptık ve çok memmun kaldım hocamız bu konuda gerçekten çok başarılı :) şu anda sol gözümde toris-k lensi sağ gözümdede normal kontaky lens kullanıyorum lenslerimdende çok memmunum sıksık kontrole gidiyorum her gittigimde iyi yorumlar alıyorum hocamızdan :) hem tedaviyi hemde lensi şiddetle tavsiye ediyorum tedaviden sonra ilk 6 ay bi değişiklik olmadı görmemde ama sonradan çok memun kaldım arkadaşlar :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gözünüzdeki gerileme ne miktarda oldu? Kornea kalınlığınızın son değeri nedir? Lütfen bilgi verir misiniz?

      Sil
  7. Bende yaklaşık 4 yıldır bu hastalıktan muzdaribim ne yazık ki. Benim doktorum Ankara'da olduğundan düzenli olarak gidemedim kontrollerime bu yüzden baya ilerledi hastalığım ve fark ediyorum artık. Hocam yukarıda vermiş olduğunuz bilgiler bende olan durumu biraz biraz açıkladı öncelikle teşekkürler ancak benim sorunum gittiğim doktor gözde kaymaya da sebebiyet verdiğini söyledi bu hastalığın ve bozulan gözümün göz kapağının da düştüğünü farkettim... Göz kayması normal mi hocam ? şimdiden teşekkürler .

    YanıtlaSil
  8. Merhabalar yaklasik olarak 15 yillik keratakonus hastasiyim cross linking tedavisi halka tedavisini kabul etmeyen bir seviyedeyim yani akut dönem son adim kornea nakli ama istemiyorum suan 31 yasindayim ilerlemeyi mumkun oldugu kadar durdurabilmek icin neler yapabilirim

    YanıtlaSil
  9. Çok teşekkür ederim yapmış olduğunuz pozitif yorum için. Bu denli güzel tepkiler alınca mutlu oluyorum. tekrar çok teşekkür ederim.

    YanıtlaSil
  10. Metin Bey, öncelikle çok geçmiş olsun. Korneaya naklini olabildiğince geciktirme konusunda çok haklısınız. Benim de tavsiyem, kesinlikle kornea naklini geciktirmek. İnşallah sizde de gerek kalmaz. Hastalığı durdurmak için şu anda yapılabilecek tek yöntem cross-linking. Onun dışındaki tüm işlemler hastalarımızın görmesini arttırmaya yönelik işlemler. Bir de gözünüzü kaşımayacaksınız. Gözü ovalamak hastalığı ilerletebilen önemli bir faktör.

    YanıtlaSil
  11. Merhabalar Koray bey ben Eskişehirdeyim 29 yaşındayım.3 yıl önce keratokonos rahatsızlığımı öğrendim.ve sık sık kontrollerime gittim şuanda bana halkalardan bahsediyor doktorum.aynı zamanda kuzeniminde doktoru siz olduğunuzu öğrendim bu konuda çok başarılı olduğunuzu bloğunuzdanda anladım.doktorum çok fazla erteleme şansım olmadığını söyledi.sizinde fikrinizi almakla yetinmeyip kayseriye geleceğim.Koray bey ben lens kullanamam bu konuda gözde çok hassasım lensi illaki bu tedavilerde kullanmayımı öneriyorsunuz?

    YanıtlaSil
  12. Hocam ben karatakonus hastasıyım 2010 yılında kroslig ve lazer ameliyatı oldum ben görmekte zorlanıyorum yalnız halka tedavisi olmak istiyorum bunun için halka lensi bana görmeden ne kadar bi faydası olur

    YanıtlaSil
  13. hocam keratakonus hastası olan ve sağ gozu kornea nakli olan sol gözüde nakillik durumda olan biri
    1. engelli raporu alabılır mı ?
    2.askerlik durumu ne olur ?

    YanıtlaSil
  14. Hocam crosslinkg ameliyatı hamile iken uygulanır mi

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hilal Hanım, hamileyken cross-linking yapılmasını önermiyoruz.

      Sil
  15. Hovam ben 28 yaşındayım.Hocam benim iki göÜmde de bu hastalıktan var.iki sene önce crossing ameliyatı oldum.doktorum iki göÜmde de yüZde kırk görme kaybı olduğunu söyledi.bir yıldırda kontrole gidemedim.ama gözlüğü değiştirmem gerektiğini hissediyorum.siZce benim durumum askerlikten muaf olmam için yeterli mi?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ahmet Bey, bu veriler ile askerlikle ilgili bir yorum yapmam imkansız. Göz bebeğiniz büyütülerek bir muayene gerekir. O muayene sonrasında refraksiyon kusurunuzun ve keratokonusunuzun derecesi karar vermede önemli.

      Sil
  16. Slm hocam ben 5 ay önce sol gözümden crosling oldum bugün kontrole gittim gözümde çok fazla lekelenmeler oluşmuş bir damla önerdiler yanliz gebelik şüpem var dedim o zaman yapacak bir sey yok ilaçta kullanamazsin gözün böyle kalacak dediler çok bulanık görüyorum gercekten tedavisi yok mu birde neden leke oluştu güneş gözlüğü tak dediler sürekli takıyorum baska neden leke olusur simdiden tsk ederim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Fatma Hanım, çok geçmiş olsun. Sizi detaylı muayene etmeden bu konu hakkında kesin yorum yapmam çok zor. Işın tedavisi sonrası korneada belli oranda bulanıklık oluyor ve zaman içinde geçiyor. Ama anladığım kadarıyla sizinki biraz daha farklı ve yoğun bir leke. Bu durumda da iyi bir uzman gözetiminde çok iyi tedavi edilmeniz lazım. Bazı damlalarla bu leke azaltılabilir. Güneş gözlüğü kesinlikle şart. UV ışınları bu lekeyi arttırabilir.

      Sil
  17. merhabalar, bır gözümdeki kornea şişkinliğinin ilerlediği söylenerek bu teşhisi koydular , astıgmatlar yüzünden uygun lens bulmakta zorlanmanın yanı sıra sürekli enfeksiyona yakalanıp damlalarla yaşar oldum. CCl tedavısı konusunda tedirginim muayene olma sansım var mı? size nasıl ulaşabılırm?

    YanıtlaSil
  18. Sayın hocam ben bu operasyonu yaptrali sol gözüm 4 ay sağ ise 3 ay oldu sağ gözümün görmesi hala açılmadı bulanık ve tam net deil görme si acaba bu gözüm de ki operasyon hatalı mı veya sorun nedir bundan sonra nasıl bir yol izlemeliyim

    YanıtlaSil
  19. Sayın hocam ben bu operasyonu yaptrali sol gözüm 4 ay sağ ise 3 ay oldu sağ gözümün görmesi hala açılmadı bulanık ve tam net deil görme si acaba bu gözüm de ki operasyon hatalı mı veya sorun nedir bundan sonra nasıl bir yol izlemeliyim

    YanıtlaSil
  20. Hocam Öncelikle Merhaba, Verdiğiniz Bilgiler İçin Teşekkür Ederim. Ben Bir Buçuk Yıl Önce Keratokonus CLL Oldum 22 Yaşındayım Gözlerimin İkisininde %50 Gördüğünü Söyledi Doktorum , Askerlik Durumum Ne Olur Eğer Bu Konudada Bir Tecrübeniz Varsa ve Bizleri de Aydınlatırsanız Çok Mutlu Olurum Teşekkürler..

    YanıtlaSil
  21. fatih pamukçu18 Ocak 2017 16:33

    Selamun Aleyküm. hocam ben 1 hafta önce ışın tedavisi yöntemiyle ameliyat oldum.2 gün önce ameliyat sonrası takılan lensleri çıkardık.araştırma yaparken halka tedavisi vb. şeyler gördüm ve halka bazı forumlarda halka tedavisi olanların memnun kalmadıklarını yazdıklarını okudum.benim sol göz 3.71 sağ göz 1.71 di ameliyat öncesi. bu ameliyattan sonra eski halime dönsem yeter çünkü gözlük veya lens kullanmak istemiyorum görmeyi arttırmakta istemiyorum yeterki eski halime döneyim.bu yüzden sorum şu ki ''İlla gözlük veya lens kullanmam şart mı ve gözlük veya lens kullanmasam keratokonus ilerler mi?''

    YanıtlaSil

KORNEAL ÇAPRAZ BAĞLAMA (CROSS-LINKING) SONRASI BİZİ NELER BEKLİYOR?

Korneal çapraz bağlama, diğer adıyla cross-linking işlemi genel olarak iki şekilde yapılabiliyor: Epi-off (epitel kazınarak) ve epi-on...